sunnuntai 6. heinäkuuta 2014 | 9.48

Saarihyppely: kaunis ja tuulinen Koufonissi

Perjantaiaamu valkeni tuulisena, mutta kirkkaana Katapolassa. Olimme liikkeellä jo kukonlaulun aikaan, Express Skopelitis -lautta Koufonissille lähti jo kl 7.00. Rohkenimme mennä laivan kannelle, jossa ajattelimme nauttia merimatkasta ja maisemista noin tunnin mittaisen "hypyn" ajan.

Koska tuuli oli kuitenkin niin kova, siirryimme aika nopeasti lautan sisätiloihin. Se saattoi olla virhe, koska sisällä oli todella huono ilma. Ja kun reilusti parimetriset aallot alkoivat 10 minuuttia lähdön jälkeen heittelemään laivaa todella rankasti, alkoivat hikikarpalot nousta otsalle.

Ja niinhän siinä lopulta kävi, että jouduin ampaista Skopelitiksen vessaan, jossa vietin sitten ehkä yhden elämäni hirveimmistä laivamatkoista porsliinia halaten. Tilanne oli jotenkin surullisen hupaisa, kun viereiseen vessaan ampaisi pian ruotsalaisnainen samalla asialla. Siinä me sitten kaanonissa puklattiin ja juteltiin minkä jaksoimme. Siitä tilanteesta jäi eritoten ruotsalaistytön sanat mieleen: "I am very happy to share this experience with you". Tytöllä oli selvästi saman lainen huumorintaju kuin minulla, koska se alkoi meitä niin kovasti naurattaa!

Lautta saapui Koufonissille noin 30 minuuttia myöhässä, ja voi pojat en muista koska olen viimeksi ollut NIIN onnellinen päästessäni tasaiselle maalle!!

Satamassa ei ollut vastassa isoa laumaa majoitustarjoajia, kuten Amorgoksen Katapolassa oli muutamaa päivää aikaisemmin. Nyt siellä oli kyltin kera yksi mies, yksi tyttö ja yksi mummeli. Valitsimme mummon tarjoaman huoneen 40€/ yö hintaan. Koska olen budjetoinut majoituksiin 50€/ yö, kaikki alle sen on kotiin päin.

Huoneemme sijaitsee tässä pienen kylän reunalla, noin 50 metrin päässä hiekkarannasta. Keskusta on pienen hiekkarannan toisella puolen. Parveke on "nurjalla puolella", eli merinäköalaa ei ole kovinkaan paljoa. Mutta kyllä se sieltä pilkistää, kun vähän kurkottaa! :)

Näkyy näkyy!
Huoneessa on jälleen ihan kaikki, mitä tarvitsemme: sänky, kylpyhuone (jossa erinomainen suihku muuten!), jääkaappi ja ilmastointi. Ilmainen wi-fikin löytyy, joskin se on todella hidas. Mutta sellainen, että sillä juuri ja juuri saa tämän postauksen näpyteltyä (kuvien lataaminen vie tosin ikuisuuden).

Koska olin todella uupunut järkyttävän merimatkan jäljiltä, minun oli pakko käydä suihkussa ja ottaa lyhyet päiväunet. Pari tuntia myöhemmin alkoi elämä voittaa, ja lähdimme valloittamaan uutta tuttavuuttamme. Ja kuinkas kävikään: rakastuimme tähän pikku saareen molemmat ihan ensi silmäyksellä!

Tallailimme pikkuisia kujia, ihailimme sinivalkoisia taloja ja kävimme aamiaisella pienessä kahvilassa. Apteekista kävin ensi töikseni ostamassa matkapahoinvointilääkkeitä, jos niiden avulla seuraava hyppy olisi vähän siedettävämpi. Sormet ristiin, että ne auttavat!

Koska pieni paikka on niin hurmaava, päätimme samoin tein, että täällä vietettäisiin enemmän kuin yksi yö. Myös todella voimakas tuuli vahvisti tätä päätöstä: lauantaina tuulisi vielä enemmän. Näillä näkymin jatkamme matkaa seuraavaan paikkaan sunnuntaina tai maanantaina vähän lautoista riippuen.

Luin Koufonissista ennen Kreikkaan tuloamme, ja jossain kirjoitettiin, että täällä jos jossain voi vain lomailla ja rentoutua, koska täällä ei ole mitään nähtävyyksiä. Niin "tylsältä" kuin se kuulostaakin, minä kyllä nautin siitä. Tämä on niin pieni saari, että en ole löytänyt edes postikorttia, johon olisi printattu teksti Koufonissi!!

Otimme päivän ihan iisisti: istuimme oluella katsomassa kun lautta tuli satamaan, kävimme hiekkarannalla vähän aikaa "tuulettumassa" (tuuli niin lujaa, että hiekka vaan pöllysi) ja olla möllötimme.

Illemmalla lähdimme kylille etsimään jotain syötävää (tavernoja täällä on lukuisia), mutta koska kello oli vasta vähän, päädyimme drinkille näköalaterassille, jossa oli mukavasti tuulen suojaa. Katselimme siinä futista, kun paikalle saapui suurempi joukko lomalaisia Berliinistä. He olivat "lentoemoja" (2 miestä, 4 naista) kaikki, lomailemassa täällä Koufonissilla, ja jatkamassa sitten matkaansa Mykonokselle bilettämään.

He kutsuivat meidät mukaansa vielä toiseen baariin, jossa ilta sitten venyikin taas vähän iloisemmissa tunnelmissa. Meillä oli jälleen kerran todella hauskaa, lentoemot olivat kyllä enemmän bilettäjiä kuin me.

Krista, Aga, Dimitri ja Frank
Koska illallinen jäi "vahingossa välistä, lopetimme iltamme nautiskelemalla Gyros -pitat. Niitä myytiin tästä pienestä hassusta luukusta kadun varrella. NAM!

Gyrosten jälkeen sanoimme heipat lentoemoille, ja jatkoimme kohti kotia. Pysähdyimme vielä tässä kulman takana olevaan baariin katsomaan Brasilia -pelin loppuhetket ennen kuin ampaisimme kotio maate. Superhauska ilta, taas naurettiin niin pirusti!!